Welke vaardigheden hebben kappers nodig?

Kappers richten zich op haarverzorging en zijn verantwoordelijk voor het verbeteren van het uiterlijk van een klant. Om kapper te worden, moet men een opleiding volgen en een staatslicentie krijgen. Voor een staatslicentie moeten kappers een schriftelijk examen afleggen en een praktische demonstratie geven. Volgens het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics (BLS) hebben kappers in 2010 een gemiddeld salaris van 25.000 euro verdiend.

Haarverzorging

Volgens de BLS werken kappers vooral met mannelijke klanten om het haar te knippen, te trimmen en te stylen – neem voorbeeld aan Barber Amersfoort. Kappers moeten in staat zijn om verschillende soorten haar te stylen en het haar te knippen volgens bepaalde specificaties. Om klanten tegemoet te komen, moeten kappers in staat zijn om aanwijzingen te volgen om ervoor te zorgen dat klanten het gewenste kapsel krijgen. In sommige gevallen moeten kappers het haar wassen en met gel stylen.

Verzorging

Naast haarverzorging zijn kappers ook verantwoordelijk voor de verzorging van mannen. Kappers zijn gekwalificeerd en vakkundig in het gebruik van een scheermes om klanten een schonere scheerbeurt te geven. Een scheermes heeft een mes dat in een handvat kan worden gevouwen en vergt veel vaardigheid in het gebruik. Kappers voeren niet alleen complete scheerbeurten uit, maar kunnen ook verantwoordelijk zijn voor het vormen of contouren geven aan het gezichtshaar om een goed onderhouden baard, snor of sik te creëren.

Zakelijk

Veel kappers runnen hun eigen bedrijf, dus ze moeten sterke zakelijke vaardigheden hebben om hun salon te kunnen runnen. Naast het knippen van haar, kunnen kappers ervoor kiezen om specifieke producten te verkopen en op de markt te brengen. Het is belangrijk dat kappers een sterk businessplan hebben om een lening bij een bank te krijgen, een locatie te kiezen en voorraden en apparatuur aan te schaffen.

Klantenservice

Het is belangrijk dat kappers over sterke vaardigheden op het gebied van klantenservice beschikken om een klantenbestand te onderhouden. Terwijl een klant naar de kapper gaat, kunnen kappers een gesprek aangaan en een relatie met hen ontwikkelen. Het kennen van de naam, het beroep en andere relatieve informatie van een klant kan een klant het gevoel geven dat hij of zij zich op zijn of haar gemak voelt en hem of haar aanmoedigen om opnieuw zaken te doen.

Lees ook: K-Beauty: Alles wat je wilt weten